آموزشی, معرفی محصول

با نسل جدید سیستم های بزرگ صوتی خانگی آشنا شوید…

با نسل جدید سیستم های بزرگ صوتی خانگی آشنا شوید…

مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

بدون داشتن یک اسپیکر قوی و باکیفیت برای پخش موسیقی، دورهمی و جشن ها کسل کننده و حوصله سر بر خواهند شد. در این مواقع داشتن یک اسپیکر بزرگ حرفه ای می تواند راه حلی مناسب برای ایجاد لحظه های خوش در این مراسم ها باشد.
یکی از بهترین اتفاقاتی که در گجت و ابزارهای الکترونیکی ایجاد شده حذف کابلهای ارتباطی است و در حال حاضر اکثرا ترجیح میدهند که اتصالات به صورت بی سیم باشد , در مورد اسپیکر ها هم ، چه برای مصرف خانگی ( اسپیکر های بلوتوثی بزرگ یا ساندبار ها ) و چه برای مصارف شخصی ( اسپیکر های بلوتوثی کوچک مناسب برای لپ تاپ , موبایل یا کامپیوتر ) هم همین موضوع صدق می کند .
در این مقاله در ابتدا به مرور مهم ترین ویژگی های اسپیکرهای بزرگ و یا همان اسپیکر های قدی می پردازیم .

   معرفی امکانات کلی اسپیکر های بزرگ پرتابل :

  • اولین نکته در مورد این اسپیکر ها ، پرتابل بودن آنهاست یعنی قابلیت جابجایی دارند و همچنین به برکت وجود باتری داخلی می توانند تا مدت زمان های مختلف که در مشخصات آن قید شده بدون نیاز به برق کار کنند و در مدلهایی دارای چرخ و دسته ی مخصوص چمدانی ، حمل و نقل راحت تر است.

  • امکانات ارتباطی کاملی دارند , فرقی نمیکند که شما بخواهید در یک میهمانی یک گوشی را با بلوتوث به اسپیکر متصل کرده و موسیقی های مورد علاقه خود را گوش دهید یا اینکه بخواهید از کابل های AUX استفاده کنید یا فلش مموری وصل کنید ، تقریبا همه چیز را ساپورت میکند، حتی میتوانید گیتار خود را به آن وصل کنید.

 

  • با وجود استفاده از منبع انرژی باتری صدای بلند و شفافی دارند و مانند بلند گو های حرفه ای دارای ساب ووفر هستند.

  • پنل مدیریت صدا به همراه دکمه ها و ولوم جذاب کار با اسپیکر را خیلی راحت کرده و اصلا پیچیدگی کاربردی ندارند و همچنین پشتیبانی از ریموت کنترل از مشخصات اکثر این اسپیکر هاست.

  • در اکثر مدل ها یک عدد میکروفون بی سیم داخل خود بسته بندی اسپیکر موجود می باشد که می توانید مانند یک دی جی میهمانی ها را لذت بخش تر کنید و یا برای خواندن آواز KARAOKE از آن استفاده کنید.

  • هنوز تمام نشده !

    تولید کنندگان برای افزایش جذابیت و کاربرد این محصولات را به سیستم نورپردازی و رقص نور نیز که یکی از مشخصات ظاهری جذاب در اسپیکرهای چمدانی به شمار رود و می تواند یک محیط شاد را در مهمانی و جشن ها به وجود آورد مجهز کرده اند.

همانطور که در بالا مطالعه نمودید اسپیکر های امروزی امکاناتی دارند که گاها عدم آگاهی از آنها سبب میشود حتی در انتخاب آنچه نیاز دارید ( فرا از برند و قیمت ) هم دچار تردید یا عدم انتخاب صحیح شوید.

برای یک انتخاب خوب بهتر است با مفاهیم پایه نیز که در مشخصات اسپیکر ها قید شده آشنا شوید:

ظرفیت و نوع باتری:

از ویژگی‌هایی که یک اسپیکر را قابل حمل و بی سیم می‌کند باتری قابل شارژ آن است. ظرفیت باتری مسئله‌ی مهمی است اما باید توجه داشته باشید که هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد اسپیکر هم سنگین‌تر و حجیم‌تر خواهد بود، پس بهترین اسپیکر بلوتوثی لزوما مدلی با ظرفیت باتری بالاتر نیست بلکه باید میزان بهینه‌ای را در نظر بگیرید.

ورژن بلوتوث:

نسخه بلوتوثی که در اسپیکر استفاده شده نشان دهنده‌ی کیفیت ارتباط و فاصله‌ای است که می‌توانید از اسپیکر داشته باشید بدون این که قطع شود. بهترین اسپیکر بلوتوثی مدلی است که نسخه‌های بالاتر بلوتوث مثلا نسخه ۴ به بالا را داشته باشد. در این صورت هم قطع و وصلی کمتر و هم ارتباط بدون تاخیری خواهد داشت. علاوه بر این‌ها مقدار انرژی کمتری هم مصرف می‌کند و باتری را بهتر نگه می‌دارد.

داینامیک رنج یا پاسخ فرکانسی :

۲ عدد وجود دارد که با واحد هرتز مشخص می شوند و نشان دهنده بم و ریز ترین صدایی است که آن اسپیکر می تواند تولید کند . در یک موسیقی صدا ها فرکانس های متفاوتی دارند و طبیعی است که هرچه دامنه این ۲ عدد ( تفاوت دو عدد ) بیشتر باشد جزئیات بیشتری از موسیقی خواهید شنید اما توجه داشته باشید که گوش انسان نهایتا می تواند صداهای بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنود.

حساسیت :

هر بلندگو برای کارکرد نیاز به انرژی الکتریسیته دارد در حقیقت صدا ها تبدیل به الکتریسیته شده و بعد توسط بلندگو به صدا تبدیل می شود هرچه حساسیت اسپیکر بیشتر باشد قادر است که با میزان ولتاژ کمتر صدای بلند تری تولید کند.

پس می توانیم بگوییم حساسیت بالا تر یعنی کارایی بیشتر اسپیکر و وقتی ۲ اسپیکر با حجم باتری یکسان داشته باشیم آن که حساسیت بیشتری دارد مدت زمان بیشتری شارژ دهی دارد. حساسیت در اسپیکر به صورت تعداد معین دسی بل در هر ورودی ۲.۸۳ ولت بیان می شود.
به عنوان مثال: “۸۸ دسی بل/۲.۸۳ ولت اندازه گیری میشود.

امپدانس :

امپدانس مقاومت الکتریکی اسپیکر است ، هر چه این مقاومت کمتر باشد راحت‌تر سیگنال‌ها را عبور می‌دهد و حجم صدای بهتری خواهید داشت. البته امپدانس بلندگوها اصولا عدد ثابتی نیست و دارای تغییرات است اما یک مقدار میانگین و کلی برای آن بیان می‌شود. اگر بخواهید از طریق کابل به اسپیکر متصل شوید بهتر است از سازگاری امپدانس اسپیکر با دستگاه پخش کننده‌ی خود هم مطمئن شوید.

توان اسپیکر :

توان همان قدرت یا میزان بلندی صدای اسپیکر هست که معمولا با ۲ معیار توان واقعی یا همان RMS  و توان لحظه ای یا  PMPO است . قطعا توان RMS  مهمتر است چرا که صدای واقعی همان RMS  است.

قطر و تعداد درایو ها:

قطر درایو یا همان گردی اسپیکر هم مانند توان تضمین کننده بلندی صدا خواهد بود البته تا حدی در شفافیت صدا هم تاثیر دارد , برخی اسپیکر ها دارای دو درایو هستند که میتوانند صدا را به صورت استریو نیز تولید کنند و برخی دیگر ساب ووفر دارند که صداهای بم توسط آن تولید می شود.

فناوری TWS:

یکی از فناوری های مورد بحث در مورد اسپیکر ها، TWS می باشد که در برخی از اسپیکر پرتابل های حرفه ای یافت می شود. این ویژگی می تواند ۲ اسپیکر مجزا (با پشتیبانی از TWS) را به یک گوشی یا هر پخش کننده صوتی متصل کند و پس از آن صدای پخش شده را به صورت استریو از ۲ کانال صوتی مجزا ارائه دهد. TWS یا True Wireless Stereo در اسپیکر ها، عملکردی مشابه هندزفری های بی سیم دارد.

 

موارد مطرح شده مشخصات مهمتر است که شاید اطلاعات افراد در مورد آن کم باشد و ما از بازگویی موارد مشخص مانند مدت زمان شارژ یا میزان برد یا تعداد و نوع ورودی ها خودداری میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *