آموزشی, راهنمای خرید

آشنایی با گواهینامه های استاندارد ضد آب و ضد گرد و غبار

آشنایی با گواهینامه های استاندارد ضد آب و ضد گرد و غبار

زمان مطالعه 5 دقیقه

امروزه، بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال از جمله هارد های اکسترنال ، هدفون ها ، ایرفون ها ، تلفن‌های همراه و انواع ساعت‌ های هوشمند ، با قابلیت‌های خاص و چشمگیری مانند ضدآب بودن و مقاومت در برابر گرد و خاک و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما آیا مقاومت همه این دستگاه‌ها در برابر آب و نفوذ گرد و غبار به یک اندازه است؟

خیر! دستگاه‌های مختلف، درجه مقاومت متفاوتی نیز در برابر آب و گرد و غبار دارند که این میزان با معیاری با عنوان استاندارد ip سنجیده می‌شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به ماهیت استاندارد های ضد آب بپردازیم و با خصوصیات آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

استانداردهای محافظتی

استانداردهای محافظتی مختلفی وجود دارد که هر کدام در برابر عوامل محیطی و شرایط نامساعد، سطح متفاوتی از مقاومت را ارائه می‌دهد. برای مثال بهترین هارد اکسترنال ضد ضربه در بازار ممکن است از استانداردهای نظامی و گواهینامه IP68 برخوردار باشد.

بدین ترتیب می‌توانید مطمئن باشید این هارد اکسترنال در برابر آب، گرد و غبار ، ضربات و شوک ناشی از سقوط از ارتفاع مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد. بعضی از هاردهای اکسترنال حتی در برابر دمای بسیار بالا و آتش سوزی نیز مقاوم هستند.

با توجه به شرایطی که قرار است از هارد اکسترنالتان استفاده کنید و خطراتی که احتمالا ممکن است هارد را تهدید کند، این استانداردها می‌توانند امنیت اطلاعات شما را تضمین کنند

 

APACERپرچمدار هارد های اکسترنال بسیار مقاوم …

اپیسر در زمینه تولید هارد اکسترنال ضد ضربه و ضد آب یکی از خوشنام‌ترین برندهای بازار در سطح جهان است. محصولات این کمپانی ارزش خرید بالایی دارند و از جدیدترین فناوری‌های محافظتی در آنها استفاده می‌شود.

برای خرید مقاوم‌ترین درایو اکسترنال از برند اپیسر به گزینه‌های مختلفی دسترسی دارید.  یکی از گزینه‌های جذاب که بهترین برند هارد اکسترنال ضد ضربه جهان ارائه می‌دهد مدل APACER AC732 می باشد.

هارد اکسترنال ضد ضربه و شوک از مقاومت چندین برابر بالاتر از هاردهای اکسترنال معمولی بهره می‌برند. مقاومت هارد اکسترنال در این مدل‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات حساس شما در برابر حوادث مختلف سالم باقی بمانند.

 

درجه حفاظت یا IP code چیست؟

کد IP مخفف عبارت Ingress Protection code است که توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی (IEC) تحت استاندارد بین‌المللی IEC 60529 تعریف شده است. این استاندارد درجه محافظت دستگاه در برابر جامدات مانند گرد و غبار و مایعات مانند آب نشان می دهد. این استاندارد به صورت IPXX نشان داده می شود که بعد از IP دو عدد قرار می گیرد که اولی نشان دهنده میزان نفوذ جامدات یا همان گرد و غبار است که با اعداد ۰ الی ۶ نمایش داده می شود و عدد دوم نشان دهنده میزان نفوذ مایعات یا همان آب است و عددی بین 0 الی 8 است. با داشتن اطلاعات کافی در مورد استاندارد IPX و اعداد نشان دهنده میزان نفوذ مایعات و جامدات می توانید درجه حفاظت دستگاه های مختلف را به درستی تشخیص دهید. برای اطلاع از اعداد مورد استفاده در استاندارد IPX و جدول درجه حفاظت هر کد IP در ادامه با ما همراه باشید.

به عنوان مثال اگر یک هارد اکسترنال با استاندارد IPX7 نشان داده شود، به این معناست که در برابر ورود گرد و غبار تست نشده است اما اگر در داخل آب بیافتد تا ۳۰ دقیقه در برابر نفوذ آب مقاومت می کند.

رقم اول، حفاظت در برابر جامدات

IP0Xفاقد مقاومت
IP1Xمحافظت شده در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۵۰ میلیمتر ( سطوح بزرگ مانند پشت دست)
IP2Xمحافظت شده در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۱۲.۵ میلیمتر ( سطوحی مانند انگستان دست)
IP3Xمحافظت در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۲.۵ میلیمتر ( ابزارهایی مانند سیم های ضخیم)
IP4Xمحافظت شده در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۱ میلیمتر ( اکثر سیم ها و پیچ های باریک)
IP5Xمحافظت شده در برابر گرد و غبار به طور نسبی ( به طور کامل از ورود گرد و غبار محافظت نمی شود)
IP6Xمحافظت شده در برابر گرد و غبار ( محافظت کامل گرد و غبار)

رقم دوم، حفاظت در برابر مایعات

عدد دوم مقاومت دستگاه در برابر آب را نشان می دهد و عددی بین ۰ تا ۸ است. نکته مهم این است که اگر یک دستگاه دارای گواهینامه IPX7 باشد به این معنا نیست که گواهی IPX6 و یا IPX5 نیز دارد. در واقع برای هر استاندارد IP باید به صورت جداگانه تست شود. دستگاهی که هر دو تست را انجام داده باشد به صورت IPX7/IPX6 نشان داده می شود

IPX0فاقد مقاومت
IPX1از نفوذ قطراتی که به صورت عمودی بر روی بدنه دستگاه می ریزد جلوگیری می کند.
IPX2مقاوم در برابر چکه های آب با زاویه حداکثر ۱۵ درجه نسبت به حالت نرمال
IPX3مقاوم در برابر اسپری آب با حداکثر زاویه ۶۰ درجه
IPX4مقاوم در برابر بارش آب از هر جهت و از هر زاویه
IPX5مقاوم در برابر واترجت اسپری ( پاشیده شدن آب با فشار)
IPX6مقاوم در برابر واترجت اسپری شدید ( پاشیده شدن آب با فشار زیاد)
IPX7مقاوم در برابرغوطه ور شدن موقت در آب تا عمق ۱ متر تا 30 دقیقه 
IPX8مقاوم در برابر فرورفتگی در آب در عمق بیشتر از ۱ متر به مدت طولانی

 اگر جزء افرادی هستید که به تجهیزات و لوازم دارای استاندارد های ضد آب و ضد گرد و غبار  نیاز دارید، قطعا دانستن کد این استاندارد ها به شما کمک می کند تا تجهیزات بهتر و کارآمد تر خریداری کنید. در جدول زیر کد گواهینامه های استاندارد محافظت نوشته شده است ،  این کد ها از استاندارد IP متداول گواهینامه ها و تست ها هستند. به جز این موارد تست های دیگری نیز بر روی تجهیزات و لوازم الکترونیکی انجام می شود که به مراتب کامل تر و دقیق تر هستند و مقاومت تجهیزات را در برابر ضربه، آب، گرد و غبار و دیگر مواد تست و بررسی میکند.

جدول گواهینامه های استاندارد متداول

IP67محافظت کامل در برابر گرد و غبار – مقاوم در برابر غوطه وری در آب تا عمق ۱ متر تا ۳۰ دقیقه
IPX4مقاوم در برابر پاشش آب
IPX5مقاوم در برابر واترجت اسپری
IPX6مقاوم در برابر واترجت اسپری شدید
IPX7مقاوم در برابر غوطه وری در آب تا عمق ۱ متر تا ۳۰ دقیقه

 

اما به جز ضریب نفوذ ip، استاندارد دیگری برای مقاومت دستگاه‌های الکترونیکی و ساعت‌های هوشمند در برابر آب نیز وجود دارد که در ادامه این مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت.

 

استاندارد ATM

استاندارد Atmosphere که به اختصار ATM نامیده می‌شود، بیان کننده میزان مقاومت مچ‌بندها یا ساعت‌ها هوشمند در برابر نفوذ آب و میزان فشاری است که این دستگاه می‌تواند در مدت زمان یک ساعت، تحمل کند. به عنوان مثال، استاندارد 5 ATM به یک ساعت هوشمند اجازه می‌دهد تا فشارهای معادل عمق 50 متر یا 164 فوت در زیر آب را تحمل کند.

ساعت هوشمند ضد آب

 

لازم به ذکر است که این معیار برای اندازه‌گیری فشار است، نه عمق. بنابراین از استاندارد 5 ATM به این معنی نیست که از ساعت می‌توان برای غواصی تا عمق 50 متری استفاده کرد. بلکه به این معناست که فشار آب در عمق 50 متری، هیچ گونه ضرری برای این دستگاه ایجاد نخواهد کرد.

استاندارد ATM نیز مانند استاندارد ip، دارای رتبه‌ بندی و درجات مختلفی است که هر یک از آن‌ها، نشان دهنده سطح خاصی از حفاظت در برابر آب است. جدول زیر، چند نمونه از این استانداردهای ATM برای دستگاه‌های الکترونیکی را معرفی می‌کند

استاندارد ATMمحافظت در برابرموثر در برابر
1 ATMفشار آب در شرایطی معادل عمق ۱۰ متریبارش باران، برف، دوش گرفتن
3 ATMفشار آب در شرایطی معادل عمق ۳۰ متریبارش باران، برف، دوش گرفتن، شیرجه زدن در آب
5 ATMفشار آب در شرایطی معادل عمق ۵۰ متریبارش باران، برف، دوش گرفتن، شیرجه زدن در آب، شنا و غواصی
10 ATMفشار آب در شرایطی معادل عمق ۱۰۰ متریبارش باران، برف، دوش گرفتن، شیرجه زدن در آب، شنا، غواصی و دیگر ورزش‌های آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *