آموزشی

تفاوت فناوری ENC و ANC در دنیای هدفون و هندزفری ها …

 

آیا تفاوت ENC و ANC را می‌دانید؟

بین این دو فناوری، هیچ ارجحیتی وجود نداشته و همه چیز به نوع انتظار شما از هدفون بستگی دارد. هرچند نام ANC را بیشتر شنیده‌اید ولی اگر تایم زیادی از روز را به مکالمه تلفنی مشغول هستید، بیشتر از آن که ANC به دردتان بخورد، نیازمند فناوری ENC هستید  و اگر در طول شبانه روز بیشتر موسیقی گوش می دهید ، بهتر است هدفون شما به فناوری ANC مجهز باشد.
در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این دو فناوری می پردازیم.

 

فناوری ENC چیست؟

فناوری ENC  نویز هنگام تماس تلفنی را از بین برده و باعث می شود مکالمه‌ای شفاف داشته باشید. در واقع شخص پشت خط صدای شما را به قدری واضح می‌شنود که گویا در حال مکالمه رو در رو هستید. دریافت صدای شما، تقویت آن و حذف اثر مزاحم صداها توسط میکروفون های ENC انجام می‌پذیرد. فرایندی که میکروفون ‌ها برای قابلیت حذف نویز طی می‌کنند، به این صورت است که صداهای اضافه و نویز محیط اطراف را دریافت نموده و سپس با به حداقل رساندن آن‌ها باعث می ‌شوند که صدای شخص شما به خوبی به مخاطب برسد و شنیده شود. در نتیجه مکالمه‌ای بی ‌نقص خواهید داشت ، بهتر است بدانید فناوری لغو نویز محیطی (ENC) نمی تواند به طور صد درصد، تمام صداهای مزاحم در محیط را حذف کند اما می توان گفت به طور موثر تا 90 درصد می تواند نویزهای موجود در محیط را معکوس کند و نویز را تا 35dB یا بیشتر کاهش دهد.


شاید بگویید پس CVC چیست؟

این ویژگی هم مانند ENC عمل میکند و وظیفه حذف صداهای اضافه در مکالمه را دارد با این تفاوت که این ویژگی بصورت نرم افزاری عمل میکند و از طریق چیپست داخلی هدفون صداهای مزاحم را تشخیص می دهد و حذف میکند. این مورد بشدت بستگی به قدرت چیپست و تراشه به کاربرده شده در هدفون دارد که بتواند عملکرد مناسبی از خودش بجای بگذارد.

 

فناوری ANC چیست ؟

ANC مخفف Active noise cancellation می باشد در واقع فناوری حذف نویز اکتیو یا ANC، در هدفون و هندزفری به این صورت عمل می کند که وقتی در حال گوش دادن به موسیقی هستید، صدای اطراف شما را می گیرد و آن را کاهش می دهد تا بتوانید صدای موسیقی را بهتر گوش دهید. برای این کار از معکوس کردن امواج صوتی استفاده می کند تا نویز را به حداقل برساند. فرض کنید نویز شما +5 db است، فناوری ANC با ایجاد یک موج صوتی معکوس در منفی 5 db، صدایی که شما می شنوید را با نویز صفر به گوشتان می رساند.اگر در حال گوش دادن به یک موزیک یا موسیقی خیلی خاص هستید که دوست ندارید کسی این خلوت شمارو بهم بزند حتما از حالت ANC دستگاهتان استفاده کنید. لذت یک موسیقی جدید و یا یک کتاب صوتی آموزشی وقتی که صدای مزاحم دیگری به گوشتان نرسد بسیار عالیست. در واقع فناوری  ANC تجربه بهتر گوش دادن به موسیقی با به حداقل رساندن صداهای پس زمینه  می باشد.

نتیجه گیری:

دنیای هدفون و هندزفری ها روز به روز پیشرفته تر می شوند و با فناوری های کاربردیشان طرفداران زیادی پیدا کرده اند. از جذاب ترین فناوری های به کار گرفته شده در هندزفری ها، ANC و ENC است که به بهینه سازی صدای شنیده شده کمک می کنند.
با خواندن این مقاله و تفاوت ENC  و ANC متوجه شدید ENC الگوریتمی نیست که شما وجودش را احساس کنید و آن را مخاطب شما حس می کند و در مقابل فناوریANC  هدف رساندن صدای واضح و بدون نویز به گوش شما هست و برای شنیدن موزیک و صداهای پخش شده از هدفون بدون نویز به کار می رود.
توجه داشته باشید که اگر بیشتر وقت خود را در منزل شخصی و به دور از سر و صدا می‌گذرانید هیچ یک از این موارد برای شما ضروری نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *