آموزشی, معرفی محصول

خرید کدام یک بهتر هست? ایرباد ، هندزفری یا هدفون ؟

مدت زمان مطالعه : ۶ دقیقه

گوشی های هوشمند تلفن همراه سبب شده که سبک زندگی ما تغییر کند, فرقی نمیکند که چه سنی داریم موبایل های هوشمند یکی از مهمترین ابزارهای شخصی هر یک از ما به شمار میرود همین امر باعث شده که یک سری گجت های پوشیدنی مانند هندزفری ها و ساعت های هوشمند هم محبوبیت زیادی پیدا کند.

چنانچه قصد تهیه یک هندزفری یا هدفون خوب دارید اما هیچ اطلاعات خاص و مفیدی درباره بهترین نوع از این برقرار کننده‌های ارتباطی کم حجم و کوچک ندارید، بهتر است محصولی که برندهای معتبر و قابل اعتماد تولید کردند و معمولا کیفیت بالایی دارند تهیه کنید و یادتان باشد با صرف هزینه بیشتر می‌توانید محصولات گارانتی‌دار خریداری کنید ، به طور کلی قبل از خرید به نظرات کاربرای قدیمی توجه کنید تا یک هندزفری عالی و بی‌نقص خریداری کنید.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های انواع هندزفری و هدفون

تفاوت اصلی هندز فری و ایرباد ها به شکل ظاهری آنها نیست بلکه در هنگام خرید ابتدا بهتر است به ویژگی های آن رجوع کنید و پس از آن به دنبال انتخاب شکل ظاهری باشید.البته مقوله طراحی از ظاهر جداست یعنی طراحی ارگونامیک جزو اصلی ترین ویژگی های این دستگاه است.

ویژگی‌هایی مهم هندزفری و ایرباد:

فرکانس

محدودیت های بیولوژیکی انسانها شامل گوش هم میشود , گوش یک انسان عادی میتواند صداهایی با دامنه ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را بشنود پس اولین نکته این است که کالایی انتخاب کنید که این محدوده را ساپورت کند البته متاسفانه اطلاعات و برند های فیک هم بازار را اشباع کرده و باید روی موضوع برند خیلی حساس باشید. اگر هم کالایی مدعی فرکانس بیشتر یا کمتر بود باید بدانید که اولا موسیقی های تولید شده در دامنه ای جز این نیست دوما گوش شما توانایی شنیدن آن را نخواهد داشت.

حساسیت

حساسیت، سطح فشار صدایی که به گوش می‌رسد را مورد سنجش قرار می‌دهد. این معیار در بیشتر هدفون‌ها و هندزفری‌های بالای ۱۱۰ دسی بل سنجیده می‌شود. این یعنی حساسیت صدایی که شنیده می‌شود به اندازه‌ای است که صدا را می‌توان در دامنه فرکانس مشخص با کیفیت و شفافیت انتقال دهد.

امپدانس

امپدانس که به اصطلاح مقاومت نیز گفته می‌شود با واحد اهم سنجیده می‌شود و معمولا در هدفون و هندزفری از ۱۶ اهم شروع شده و هر چه مدل به روزتر و پیشرفته‌تر می‌شود به ۳۲ اهم می‌رسد. میانگین بین این دو عدد برای هندزفری‌های متوسط با قیمت نه چندان بالا مناسب است.

دامنه یا برد انتقال صدا

هدست دارای نوعی مسافت است که در آن محدوده امکان برقراری ارتباط با موبایل و یا دستگاه دیجیتالی شخص وجود دارد. در هدست بلوتوث‌های جدید این مسافت بیشتر شده و به ۱۰ متر هم رسیده است. بنابراین حتی اگر ۱۰ متر هم از گوشی خود فاصله داشته باشید باز هم می‌توانید به تماس‌ها پاسخ داده و موسیقی گوش دهید.

طراحی بدنه

مهمترین ویژگی اولیه هر هندزفری؛ علاوه بر ویژگی‌های فنی نوع طراحی آن است. تمام مدل‌های هندزفری باید انقدر راحت باشند که در استفاده طولانی مدت باعث آزار و عرق کردن گوش نشوند. جنس بدنه به گونه‌ای باشد که در استفاده و جابه جایی هر روزه به سادگی آسیب نبیند.

عمر باتری

هندزفری مانند تمام لوازم دیجیتالی باید زمانی که خارج از محیط شارژ قرار می‌گیرد باتری را حفظ کند. بنابراین هنگام خرید هندزفری دقت کنید محصولی که بتواند حداقل ۵ ساعت در روز به صورت خودکار باتری داشته باشد را تهیه کنید.

 

 

انواع هندزفری و هدفون به لحاظ فرم و استایل

 

 

ایرباد های بی‌سیم

گاها به آن‌ها ایرپاد هم می‌گویند. هندزفری‌های توگوشی مدل‌های مختلفی دارند. مدل‌های تک‌گوش که هدفون خلبانی نیز می‌گویند. مدل‌های جدیدی که با گوشی سینک می‌شوند. در سایز کوچک و با طراحی مینیمال و ظریفتر عرضه می‌شوند. قسمت سری هندزفری داخل کانال گوش و بدنه‌ آن‌ بیرون از گوش قرار می‌گیرد.

مزایای ایرباد

  1. دارای طراحی و استایل ظریفی هستند. به راحتی داخل گوش قرار می‌گیرد.
  2. بی سیم و بلوتوثی هستند. خیلی سریع به گوشی وصل می‌شود.
  3. کم حجم و ساده هستند. قابل جابه‌جایی هستند.
  4. با گوشی، ساعت هوشمند و سایر دستگاه‌های پخش موسیقی که بلوتوث دارند سازگار هستند.
  5. دکمه‌های کوچکی دارند که کار کردن با آن‌ها هم راحت‌تر است.
  6. بسیاری از ایربادها قابلیت لمسی دارند، تنها با ضربه و کلیک موزیک را پاز یا پلی می‌کند. تماس‌ها را جواب می‌دهد و صداها را کم و زیاد می‌کند.
  7. معمولا کیس شارژ دارند و شارژ ایرباد میتواند در جیب شما هم انجام شود. این کیس همچنین از گم شدن گوشی های ایرباد هم جلو گیری میکند.
  8. امکان استفاده به صورت تک گوشی هم در آنها وجود دارد و جهت مکالمه میتوانید از یک گوشی استفاده کنید.
  9. خطرات وارده به گوشی همراه از جمله سرقت یا سقوط از دست را کاهش میدهد چرا که نیاز به این نیست که همیشه گوشی را در دست خود بگیرید.
  10. در هنگام ورزش حس راحتی بسیاری را به شما میدهد و اصلا دست و پا گیر نیست.
  11. نمونه هایی وجود دارد که دارای کنترل لمسی هوشمند هستند و میتوان با لمس قسمت هایی از ایرباد دستور یا اقدامی را در موبایل انجام دهید مثلا موزیک را تغییر دهید , صدا را کم و زیاد کنید تماس را قبول یا رد کنید و …..
  12. قابلیت حذف نویز در بعضی مدل ها وجود دارد یعنی میتواند در حین مکالمه صدا های محیط را حذف کرده تا مخاطبتان بهتر و واضح تر صدای شما بشنود.
  13. در برخی مدل ها قابلیت مانند سمعک وجود دارد یعنی وقتی گوشی در گوش شماست میتوانید صدای محیط را هم بشنوید.

معایب ایرباد ها

  1. وقتی از هندزفری سیم دار استفاده میکنید به جز تعداد محدودی از مدل ها که کیت های تقویت صدا دارند در باقی موارد این گوشی شماست که نقش مهمی در شفافیت و بلندی صدای دریافتی دارند اما در ایرباد ها کیت های صوتی درون خود گوشی هست و به دلیل اینکه این دستگاه ها خیلی ظریف و کم حجم تولید میشوند کیفت صدای کمتری دارند. البته در برندهای معتبر کیفیت پیشرفت زیادی داشته و به حد مطلوب رسیده است.
  2. معمولا ایرباد ها با ضربه یا تکان های نسبتا شدید از داخل گوش می افتد و باز به دلیل ضعف سیستم لامسه بدن ممکن است تا مدتی اصلا متوجه نبود آن نشوید. ( زمانی که جسم خارجی روی قسمتی از بدن قرار میگیرد وقتی آن را بر میداریم لامسه بدن با تاخیر متوجه آن خواهد شد این موضوع را قطعا همه در ساعت های مچی حس کردید)
    باتری هم که دیگر عیب همه دیوایس های دیجیتال است اما این موضوع با کیس های شارژ کمرنگ تر میشود.
  3. تعمیر این دستگاه ها بسیار سخت است چون معمولا پیچی در آن بکار نرفته و همه چیز به صورت پلمب است حتی تعویض باتری هم به سختی انجام میشود.

هندزفری سیمی

هندزفری های سیمی برای همه ما آشناست و اگر اپل هندزفری را از جعبه حذف نمیکرد تقریبا در همه گوشی ها یک عدد هندزفری سیم دار وجود داشت.

مزایای هندزفری سیمی

  1. مشکل باتری ندارند و همیشه و در همه زمان قابل استفاده است.
  2. همانطور که اشاره شد چون از قدرت سیستم صوتی گوشی استفاده میکنند معمولا کیفیت صدای مطلوب تری دارند البته اسپیکر و نحوه طراحی هندزفری بسیار در کیفت آن تاثیر گذار است.
  3. تاخیر صدا در آنها نزدیک به صفر است. و برای گیمر ها این موضوع بسیار پر اهمیت است.
  4. مشکلی از بابت افتادن از گوش ندارند.

معایب هندزفری سیمی

  1. معمولا کابل های آنها پاره میشوند و خصوصا از قسمت اتصالات امکان قطع شدن وجود دارد.
  2. امکانات هوشمند خاصی ندارند.

هدفون روگوشی

دستگاه هایی معمولا بزرگ است که در نگاه اول ما رو یاد اسکیت باز ها یا دی جی ها و یا گیمر ها می اندازد. این هدفون ها را میتوان با کیفیت ترین خانواده دانست. چون محدودیتی نه در کیت های صوتی دارند و نه در خود اسپیکر.
این دستگاه ها هم در دو نوع سیم دار و بیسیم تولید میشوند و نمیتوان گفت که مدل های سیم دار کیفیت بالاتری دارند چون مدل هایی بی سیم وجود دارند که به دلیل استفاده از کیت های صوتی خاص کیفیت بسیار بالاتری از کیت های گوشی دارند.

مزایای هدفون روگوشی

  1. چون معمولا از الیاف نرم ساخته شده راحتی بیشتری در استفاده دارد.
  2. کیفیت و حجم صدای آنها به مراتب بیشتر است.
  3. مقاومت بیشتری دارد و در صورتی که طراحی خوبی داشته باشد در هنگام پیاده روی و ورزش مشکل افتادن از روی گوش را تقریبا ندارد.
  4. قابلیت تعمیر پذیری بالایی دارند.

معایب هدفون روگوشی

  1. حجم زیادی دارند , حمل نقل سخت تری دارند.
  2. معمولا فاقد میکروفون هستند. .

هندزفری دورگردنی یا Collar-Style

هم سیمی هستند و هم بلوتوثی. به نام‌های هندزفری گردنی، هندزفری یقه‌ای و یا هندزفری دور گردن نیز شناخته می شود. طراحی خاص حلقه مانندی دارند و دور گردن قرار می‌گیرند. از طریق یک سیم به این حلقه وصل می‌شوند و با بلوتوث به گوشی، لپتاپ و یا سایر دستگاه‌های بلوتوثی وصل می‌شوند. بسیار پرطرفدار بوده و حتی برندهای هندزفری و هدفون نیز این مدل‌های خاص و محبوب را تولید و عرضه کرده‌اند. این مدل را میتوان ترکیبی از ایرباد ها با هدفون دانست

مزایای هندزفری یقه‌ای

  1. هم سبک هستند هم امکان افتادن آنها کم است.
  2. کیفیت صدای آنها را میتوان متوسط دانست و نسب به ایرباد ها به دلیل فضای بیشتر قابلیت استفاده از کیت های صوتی پیشرفته تری را دارند.
  3. فضای بیشتری برای باتری دارند.

معایب هندزفری دورگردن

  1. مشکل قطع شدن سیم در آن وجود دارد و حساس تر هستند.
  2. فضای بیشتری نسبت به ایرباد اشغال میکند.

کدام را انتخاب کنیم ؟

نیاز خود را بشناسید!

شما باید در ابتدا نیازهای خود را لیست کنید و پس از آن شرایط فیزکی و محل استفاده را . مثلا اگر هدف بیشتر موزیک است و میخواهید در محل کار هم استفاده کنید طبیعتا انتخاب هدفون های رو گوشی جالب نیست ولی برای ورزش شاید مناسب ترین هدفون های رو گوشی باشد. این روزها انتخاب بیشتر کاربران ایرباد هاست چرا که در همه محیط ها قابل استفاده است و راحتی استفاده بالایی دارد. البته این بدان معنا نیست که انتخاب ما هم این است بیشتر به نیاز شما بر میگردد در صورت تمایل میتوانید با کارشناسان ما جهت راهنمایی بیشتر در ارتباط باشید.

بیسیم یا باسیم؟

مزایا و معایب هر دو عنوان شد باز هم انتخاب شما رابطه مستقیم با نیازتان دارد. مثلا برای یک گیمر انتخاب اول با سیم است چون تاخیر در صدا وجود ندارد , مگر اینکه بخواهد هزینه بالایی را صرف خرید هد فون های بی سیم با کیفیت بالا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *