دسته‌بندی نشده

روش های نگهداری باتری لپ تاپ و افزایش عمر آن

روش های نگهداری باتری لپ تاپ

برای خیلی از ما لپ‌تاپ به یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای انجام کارهای روزمره‌ی مختلف تبدیل شده است و از همین جهت وضعیت باتری لپ تاپ اهمیت ویژه‌ای دارد. قطعا باتری لپ تاپ یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که آن را برای مواقع و مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم مناسب می‌کند. هر چقدر روند نگهداری باتری لپ تاپ را بهتر در پیش بگیرید، باتری هم عملکرد بهتری دارد و هم مدت زمان بیشتری می‌تواند دستگاه را روشن نگه دارد در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی نگهداری باتری لپ‌ تاپ آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها به افزایش طول عمر باتری لپ‌ تاپ خود کمک کنید.

 

 

آیا پدیده‌ی حافظه‌ی باتری (Battery Memory Effect) صحت دارد؟

پیش از هر چیز لازم است حقیقت را در مورد باور غلطی که در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده روشن کنیم ، بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه دهیم سطح شارژ تا ۰ درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم که این باور غلطی است، در نسل جدید لپ‌تاپ‌ها تقریبا اکثریت آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند و باتری‌های مدرن لیتیومی را می‌توان فارغ از درصد باقیمانده‌ی آن‌ها شارژ کرد و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

روش های نگهداری باتری لپ تاپ

آیا بهتر است هنگام استفاده از برق، باتری لپ تاپ را خارج کنیم؟

به‌طورکلی متصل ماندن لپ‌تاپ به منبع برق هنگامی‌که باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ‌تاپ هدایت خواهد شد. در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپ‌تاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید. برخلاف باور عمومی دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

 

آیا خالی شدن کامل شارژ باتری به سلامت باتری لپ تاپ آسیب می‌زند؟

بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ‌ تاپ اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ‌ تاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می‌شود به‌جای رها کردن باتری تا خالی شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا ۱۰۰ درصد، در زمان رسیدن شارژ باتری به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن‌های زودبه‌زود و تا ۹۰ شارژ شود.

 

ترفندهای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ:

 

اپلیکیشن‌هایی که مصرف بالایی دارند را ببندید

برخی از اپلیکیشن‌ها باتری زیادی مصرف می‌کنند و به همین دلیل در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، باید آن‌ها را ببندید. در نگهداری باتری لپ تاپ باید به این اپلیکیشن‌ها هم توجه خاصی داشته باشید.

کاربران ویندوز می‌توانند عملکرد باتری سیستم را روی Battery Saver قرار دهند. برخی از اپلیکیشن‌ها مانند اسپاتیفای و Adobe Reader زود باز می‌شوند و مصرف باتری بالایی هم دارند.

برای اینکه ببینید چه اپلیکیشن‌هایی که در زمان بالا آمدن سیستم عامل اجرا می‌شوند، باید به تسک منیجر بروید و روی Startup بروید. حالا می‌توانید لیست اپلیکیشن‌هایی که در زمان اجرای سیستم‌عامل اجرا می‌شوند را مشاهده کنید. می‌توانید این اپلیکیشن‌‌ها را غیرفعال کنید تا باتری مصرف نشود.

 

رم سیستم را چک کنید

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ چک کردن رم خواهد بود. آیا میدانید که میزان رم هم می‌تواند روی مصرف باتری تاثیرگذار باشد؟ هر چقدر که رم بیشتر باشد کامپیوتر شما سریع‌تر پردازش می‌کند و هارد سیستم در شرایط سخت قرار نمی‌گیرد و عمر باتری هم بیشتر می‌شود.اگر هارد سیستم خودتان را SSD هم تعویض کنید می‌توانید در مصرف باتری صرفه جویی کنید. هر چقدر که سریع‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشید، باتری کمتر مصرف می‌شود.

 

تب‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید

هیچ وقت تب‌ها را زیاد باز نگذارید و تب‌هایی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید را ببندید. هر چقدر تب‌های کمتری باز داشته باشید، مصرف باتری کمتر می‌شود.

حتی باید از مرورگرهایی استفاده کنید که باتری کمتری مصرف می‌کنند. مرورگرهای کروم و فایرفاکس باتری بالایی مصرف می‌کنند و مرورگر اج مایکروسافت مصرف باتری کمتری دارد.

 

لپ تاپتان را خنک نگه‌دارید

گرما بزرگ‌ترین مشکل لپ تاپ است و هرچقدر لپ تاپ خنک‌تر باشد نگهداری از باتری لپ تاپ هم راحت‌تر می‌شود. گرم شدن لپ تاپ تاثیر مهمی روی باتری دارد و کارایی آن را کم می‌کند. این موضوع در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد باتری می‌شود.

 

امکانات غیر ضروری را غیر فعال کنید

توجه داشته باشید دستگاه‌هایی که از طریق USB به لپ تاپ متصل کرده‌اید، می‌توانند تاثیر زیادی در مصرف باتری داشته باشند. کلیه دستگاه‌های خارجی همانند ماوس، کارت حافظه، وای فای، بلندگوهای خارجی، بلوتوث یا سایر موارد مشابه می‌توانند مصرف انرژی لپ تاپ را افزایش دهند.

 

درایور دستگاه را خالی کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های لپ تاپ که می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش مصرف باتری داشته باشد، درایور است. توصیه می‌کنیم همواره درایور را بررسی کرده و هرگونه CD یا DVD را از آن خارج کنید.

 

صداها را قطع کنید

شما می‌توانید با بی‌صدا کردن اسپیکر یا قطع کردن برنامه‌های پخش، نقش زیادی در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ داشته باشید. معمولا اسپیکرها می‌توانند باعث کاهش طول عمر باتری لپ تاپ شوند. با قطع کردن پخش صدا در زمانی که نیازمند انجام این کار نیستید، می‌توانید بعث افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود شوید.

 

روشنایی صفحه نمایش را کاهش دهید

نمایشگر لپ تاپ را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مصرف‌کننده باتری به حساب آورد. با استفاده از کلیدهای عملکرد (FN) موجود در صفحه کلید و انتخاب گزینه کاهش روشنایی، نور صفحه نمایش را تنظیم کرده و تا حد امکان کاهش دهید. با انجام این کار می‌توانید مصرف باتری لپ تاپ را تا حد زیادی کاهش دهید و در نتیجه افزایش طول عمر باتری را رقم خواهید زد. معمولا توصیه می‌کنیم هنگام تماشای فیلم یا زمانی که لپ تاپ در حال دانلود است، نور نمایشگر را تا اندازه مشخص کاهش دهید تا بتوانید تاثیر اقدام خود را در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ مشاهده کنید.

 

تعداد زیادی برنامه را به صورت همزمان فعال‌سازی نکنید

معمولا استفاده همزمان از تعداد زیادی برنامه و همچنین استفاده از برنامه‌های گرافیکی فشرده می‌تواند باعث از بین رفتن شارژ باتری در کوتاه‌ترین زمان شود، بنابراین توصیه می‌کنیم تعداد زیادی برنامه را به صورت همزمان فعال‌سازی نکنید.

 

خارج کردن باتری لپ تاپ

در صورتی که قصد ندارید برای مدت زمان طولانی از باتری لپ تاپ استفاده کنید، توصیه می‌کنیم شارژ آن را روی 40 درصد قرار دهید و از لپ تاپ جدا کنید. با انجام این کار می‌توانید طول عمر رایج 2 الی 3 سال باتری‌های لیتیوم یون را تا 2 و نهایتا 3 سال دیگر افزایش دهید. البته نمی‌توان مدت زمان نابودی باتری لپ تاپ را به صورت دقیق تخمین زد، اما می‌توان گفت شرایط بهتر از گذشته خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *