دسته‌بندی نشده

نشانه های پایان طول عمر اس اس دی!

نشانه های پایان طول عمر اس اس دی
این روز ها درایوهای حالت جامد (SSD) به دلیل سرعت بالا، مقاومت در برابر شوک و لرزش، صدای کمتر و مصرف انرژی کمتر، جایگزین مناسبی برای درایوهای هارد دیسک (HDD) شده‌اند. با وجود مزایای فنی از طول عمر مناسبی نیز برخوردارند. طول عمر مفید SSD بین ۵ تا ۷ سال است اما باز هم ممکن است که این درایوها زودتر از موعد از کار بیفتند.
بررسی دلایل از کار افتادن SSD و شناخت نشانه‌های پایان عمر آنها می‌تواند بسیار مفید باشد. در طول عمر مفید یک SSD، ممکن است علائمی ظاهر شود که نشان‌دهنده نزدیک شدن آن به مرگ است. این علائم می‌توانند به صورت فیزیکی و یا نرم‌افزاری باشند. در ادامه به بررسی برخی از این نشانه‌ها پرداخته خواهد شد.

خطاهای مربوط به بد بلاک (Bad Block)

بد بلاک‌ها در SSD مشکلاتی مشابه بد سکتورهای هارد دیسک‌های HDD را ایجاد می‌کنند. این بد بلاک‌ها موجب کاهش عملکرد و اطمینان SSD می‌شوند و ممکن است منجر به خطاهای مختلفی شود. برخی از خطاهای مربوط به بد بلاک‌ها در SSD شامل موارد زیر می‌شود:

عدم خواندن یا نوشته شدن فایل‌ها:

وقتی که بد بلاک‌هایی در SSD وجود دارند، فایل‌ شده‌اند ممکن است به درستی خوانده یا نوشته نشوند. این ممکن است باعث ایجاد پیغام‌های خطا مشابه آنچه شما ذکر کردید شود.(A file cannot be read or written to the hard drive)

نیاز به تعمیر فایل سیستم:

بد بلاک‌ها می‌توانند باعث خرابی و آسیب به فایل‌سیستم کامپیوتر شود و از این رو پیغام‌های خطا مربوط به نیاز به تعمیر فایل سیستم ممکن است نمایان شود.(your PC/file system needs to be repaired)

کرش و هنگ شدن اپلیکیشن‌ها:

بد بلاک‌هایی که داده‌های حیاتی را در خود ذخیره کرده‌اند ممکن است باعث کرش و هنگ شدن اپلیکیشن‌هایی شود که از این داده‌ها استفاده می‌کنند.(Active applications often freeze up and crash)

خطاهای متعدد در انتقال فایل‌ها:

وقتی که فایل‌ها از یک قسمت از SSD به قسمت دیگری انتقال می‌یابند، بد بلاک‌ها می‌توانند باعث بروز خطاهای متعدد در این فرآیند شوند.(Frequent errors while moving files)
یکی از مشکلات رایج SSD بد بلاک‌ها هستند که در این مواقع سیستم در باز کردن فایل‌ها و برنامه‌های سنگین و حجیم عملکرد کندی دارد. در صورتی که این علامت خرابی SSD را مشاهده کردید ،استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Crystal Disk Mark، Smart Reporter Lite، یا Hard Disk Sentinel می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت SSD خود را مانیتور کرده و ایرادهای آن را شناسایی کنید. این ابزارها معمولاً اطلاعاتی را در مورد سلامت SSD، تعداد بد بلاک‌ها، عمر باقی‌مانده، و سایر موارد مربوط به عملکرد دستگاه ارائه می‌دهند که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد تعمیر یا جایگزینی SSD کمک کند.

 

 

در ادامه به معرفی سایر نشانه های پایان طول عمر حافظه اس اس دی می‌پردازیم

افت سرعت عملکرد:

یکی از نشانه‌های اصلی نزدیک شدن SSD به مرگ، افت سرعت عملکرد آن است. اگر سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها به طور محسوسی کاهش یابد و عملکرد کلی SSD ضعیف شود، ممکن است با مشکلات سخت‌افزاری روبرو باشید.

افزایش تعداد خطاها:

در طول عمر SSD، ممکن است برخی از بخش‌های حافظه دچار خطا شوند. اگر تعداد خطاهای بدسکتورها یا اشکالات در داده‌های ذخیره شده در SSD افزایش یابد، این می‌تواند نشانه از مشکلات سخت‌افزاری باشد.

گرم شدن زیاد:

گرم شدن زیاد SSD ممکن است نشانه دیگری از مشکلات سخت‌افزاری باشد. اگر SSD به طور معمولی بیش از حد گرم شود و این وضعیت دائمی باقی بماند، یکی از علائم پایان عمر اس اس دی است.

خطاهای نرم‌افزاری مکرر:

خطاهای نرم‌افزاری مکرر ممکن است نشانه دیگری از مشکلات SSD باشند. اگر در حین استفاده از SSD، خطاهای نرم‌افزاری مکرری رخ دهد، این نشان می‌دهد که SSD ممکن است دچار مشکلات سخت‌افزاری باشد.

Crash کردن پشت سر هم سیستم هنگام بالا آمدن ویندوز:

اگر سیستم شما در هنگام بوت شدن کرش کند و تنها با ری‌استارت بالا بیاید باید به عملکرد SSD سیستمتان شک کنید. این مشکل می‌تواند نشانه‌ وجود بد بلاک یا از بین رفتن اطلاعات درایو شما باشد. بنابراین بهترین کار این است که از اطلاعات خود یک نسخه‌ پشتیبان تهیه کرده و به دنبال یک SSD جدید باشید.

درایو SSD به حالت Read-Only در می‌آید:

البته این علامت خرابی SSD چندان متداول نبوده اما بعضی از کاربران با این مشکل مواجه شده‌اند. در این حالت SSD امکان اجرای عملیات نوشتن اطلاعات روی درایو را به کاربران نمی‌دهد و در واقع سیستم تنها در حالت Read-Only قرار گرفته است.

 

 

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار:

این رویکرد منطقی و احتیاطی است. شناسایی و تشخیص زودهنگام مشکلات در SSD از جمله بد بلاک‌ها و نشانه‌هایی که به پایان عمر آن اشاره دارند، می‌تواند از از دست رفتن داده‌های مهم و ناگهانی جلوگیری کند.اگر علائم خرابی SSD را مشاهده می‌کنید، باید فوراً به این موضوع پرداخته و اقدامات لازم را برای حفظ و ایمنی داده‌هایتان انجام دهید.

میزان عمر حافظه SATA  یا  NVME M.2 بیشتر است یا M.2 SSD؟

عمر حافظه SSD ارتباط مستقیمی با نوع تراشه‌های فلش به کار رفته و به عواملی مانند نوع حافظه، کیفیت ساخت، شرایط استفاده و حفظ از آن‌ها، تعداد عملیات خواندن و نوشتن، و دما بستگی دارد و هیچ ارتباطی به نوع درگاه اتصال آنها نداشته و موارد ذکر شده صرفاً استانداردهای ارتباطی حافظه اس اس دی با مادربرد شما محسوب می‌شود.

چگونه می توان عمر اس اس دی را افزایش داد؟

با استفاده از برنامه‌های مدیریت سلامت SSD نظیر SSD Fresh می‌توانید عمر درایو اس اس دی خود را بهبود دهید. همچنین غیرفعال سازی Hibernate و Page Files و عدم استفاده از Defragmentation هم می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش عمر درایو اس اس دی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *