دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید ساعت هوشمند

خواندن این متن شاید ۵ دقیقه وقت شما را بگیرد اما مطمعنا میتواند کمک کند که هوشمندانه اقدام به خرید ساعت هوشمند بکنید.


قبل از اینکه بخواهیم به معرفی این ساعت هوشمند بپردازیم بهتر دیدیم که به شما توضیح دهیم اصولا ساعت هوشمند چیست و چه کاربرد هایی دارد , این کاربرد ها چقدر ضروری است و میتواند به عنوان یک گجت جذاب برای شما مفید باشد.

در حال حاضر و زمان نوشتن این مقاله امکانات و کاربرد های ساعتهای هوشمند به شرح ذیل میباشد که البته برند ها و مدل های تعداد یا همه این امکانات را ساپورت میکنند.

  • نمایش زمان
  • نمایش آب و هوا
  • نمایش اعلانات گوشی شامل اعلانات تماس , اس ام اس , نرم افزار هایی مانند وایبر , واتس آپ , تلگرام و ….
  • پاسخگویی به اس ام اس و یا تماس و یا پیام های متنی دریافتی از نرم افزارهای چت.
  • کنترل سلامتی با سنسور هایی مانند ضربان قلب , میزان اکسیژن خون و سنسور های حرکتی و در نهایت ارائه راهکارهایی برای داشتن زندگی سالمتر
  • کنترل کیفیت خواب
  • میتواند شبیه به یک مربی ورزشی با ارائه و کنترل برنامه های ورزشی زندگی سالمتری را برای شما فراهم کند.
  • شخصی سازی در اسکرین و فیس تایم ها ساعت و همچنین بند ساعت که به نوعی میتوانید ظاهر ساعت خود را طبق سلیقه تان شخصی سازی کنید.
  • پاسخ گویی به تماس
  • کنترل دوربین گوشی
  • دوربین مستقل
  • مسیریابی و کنترل مسیر در ورزش ها از طریق GPS گوشی یا به صورت مستقل.

خوب همینطور که ملاحظه  میکنید امکانات این ساعت ها در ۳ گروه کنترل گوشی موبایل , کنترل و بهبود سلامتی و نمایش زمان خلاصه میشود, حال اینکه کدام موارد واقعا کاربردی و کدام موارد به نوعی تبلیغاتی است بسته به نیاز شما دارد , به نظر من داشتن دوربین مستقل اصلا گزینه کاربردی ای نیست ولی شاید برای یک خبر نگار این هم یک گزینه مناسب باشد , قطعا کیفیت دوربین آنچنان بالا نخواهد بود اما در شرایط اضطرای میتواند از هیچی بهتر باشد. بهترین راه برای انتخاب یک فیچر درصد استفاده است یعنی اینکه با خود حساب کنید که در ماه یا حتی در سال چند بار احتمال دارد از آن فیچر استفاده کنید. مثلا پاسخ مستقیم به پیام خوب گفتیم ساعت با بلوتوث به گوشی وصل میشه و باید نزدیک هم باشند , صفحه ساعت هم که خیلی کوچیکه و راحت نمیشه چیزی توش تایپ کرد پس احتمال استفاده از این امکان شاید خیلی به ندرت باشد.

چیزی که برای همه کاربردی است در لیست بالا درج نشده ! موضوع انرژی و مدت کارکرد ساعت با یک بار شارژ است , موضوع شارژ ساعت با گوشی موبایل تفاوت زیادی میکند و مهم است که ساعت شما مدت زمان مناسبی با هر بار شارژ کار کند , خصوصا اگر بخواهید از سنسور های کنترل سلامتی استفاده کنید.  متاسفانه و یا میتوانیم بگویم به صورت خیلی عجیب برند های بزرگی وجود دارند که ساعت هایی تولید میکند که در صورت استفاده کامل از آن حتی ۲۴ ساعت کامل هم پاسخگو نیست. ولی برخی از ساعت ها عمر باتری ۱۰ یا ۲۰ روزه دارند پس در هنگام خرید ساعت اگر شما هم دوست ندارید که هر روز ساعت رو از دست خودتان باز کنید و به شارژ وصل کنید این موضوع را دقت کنید.

اگر ساعت مچی معمولی داشته باشید میدانید که اگر ساعت ضد آب نباشد حتی در شستن دست هم به مشکل میخورید و میزان مقاومت ساعت در مقابل ضربه هم حائز اهمیت است. پس در هنگام خرید ساعت هوشمند این ۲ موضوع را هم مد نظر بگیرید. ساعت های هوشمندی که استاندارد ip68 دارند میتوانند در مقابل غوطه ور شدن در آب در عمق ۱ متری و ساعت هایی که Ip67  دارند در مقابل پاشش آب مقاوم هستند.البته به آن جهت تست ها و دادن این استاندارد ها در شرایط آزمایشگاهی انجام میشود در مجموع اقداماتی مانند شنا کردن یا حمام کردن با ساعت هوشمند حتی با وجود IP68  توصیه نمیشود.

از نکات ظاهری و ساختاری ساعت هم میتوان به صفحه نمایش , جنس بدنه , وزن و مقاومت کلی آن اشاره کرد که مهترینش همان صفحه نمایش هست اگر میخواهید در طول روز به راحتی از امکانات ساعت خود استفاده کنید کنترل کنید که آیا ساعت مورد نظر شما نور مناسبی برای اینکار دارد یا خیر. بدنه هم لازم است طوری باشد که باعث حساسیت نشود.

نکته بعدی مهم در انتخاب یک ساعت هوشمند مناسب پشتیبانی از زبان فارسی است , چون یکی از مهمترین امکاناتی که این ساعت ها دارند نمایش اس ام اس و پیام های متنی است , این موضوع از این جهت کاربرد دارد که شما بعد از دریافت اعلان یک پیام حتما لازم نیست گوشی خود را نگاه کنید تا متوجه شوید پیام دهنده کیست و چه پیامی ارسال کرده این موضوع علاوه بر صرف انرژی کمتر سبب بالا رفتن امنیت هم میشود و گوشی موبایل شما میتواند در موارد زیادی در جیبتان باشد و بدین شکل امکان سرقت گوشی کاهش میابد.

جمع بندی :

یک ساعت هوشمند خوب که سبک باشد , صفحه نمایش خوبی داشته باشد , از پیغام های فارسی پشتیبانی کند عمر باتری خوبی داشته باشد , حرکات ورزشی مناسب را ساپورت کند , در برابر آب مقاوم باشد میتواند نقش یک گجت هوشمند خوب را برای شما بازی کند , خصوصا اگر ساعت مچی غیر هوشمند ندارید. مهمترین کاربردهایی که ساعت هوشمند برایتان به ارمغان می آورد این است :

  • در طول روز کمتر سراغ گوشی خود خواهید رفت و هم در عمر گوشی تاثیر گذار است و هم در جلوگیری از سرقت گوشی .کافیست فقط حساب کنید که در طول روز چند بار برای چک کردن پیام ها و یا حتی دیدن وقت گوشی خود را از جیب در می آورید و دکمه پاور را میزنید. مکمل این دیوایس هم یک ایر باد است که میتواند نیاز پاسخ به تماس را هم کم کند.
  • میتواند بر سلامتی شما نظارت داشته باشد , البته سنسورها ساعت ها در حد سنسور های حرفه ای و دقیق نیست اما کاربردی است.
  • اگر ساعتتان فیس تایم های متنوع داشته باشد ظاهر ساعتتان تکراری نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *