آموزشی, راهنمای خرید

لوازم جانبی گیمینگ چقدر در کیفیت بازی تاثیر دارند ؟

لوازم جانبی گیمینگ چقدر در کیفیت بازی تاثیر دارند ؟

تمامی گیمر های حرفه ای معتقدند داشتن لوازم جانبی مخصوص بازی مانند کیبورد گیمینگ , موس گیمینگ , پد موس گیمینگ و هدفون گیمینگ نقش بالایی در موفقیت در روند انجام بازی را دارد. حرفه ای تر ها حتی به نور پردازی مخصوص بازی و صندلی مخصوص بازی هم معتقدند  و تجهیزات مناسبی را برای خود تهیه میکنند , اما آیا واقعا این تجهیزات لازم است و در واقعیت چقدر میتواند موثر باشند.

همه ما میدانیم که وجود یک سخت افزار قوی لازمه انجام یک بازی خوب است , اما در واقع سخت افزار فقط شامل کارت گرافیکی و پردازشگر و رم و نمایشگر نیست برای بازی کیبورد و موس هم به عنوان ورودی دستورات نقش مهمی دارند, بیایید کمی به عقب برگردیم بچه های دهه ۶۰ و ۷۰ یک جمله معروف داشتند که زمانی که بازی را به حریف خود واگذار میکردند استفاده میشد ” دسته خرابه رو دادی به من ” این جمله بیشتر مواقع جنبه کم نیاوردن داشت اما گاهی هم درست بود یعنی حتی اگر هر دو دسته درست بود دسته ای که کیفیت بهتری داشت در برد بازی تاثیر گذار بود. این موضوع خصوصا با پیشرفت بازی ها چه در حالت بازی با کامپیوتر و چه در حالت بازی با حریف واقعی عکس العمل سریعتر درصد موفقیت شما را بالاتر میبرد.

هوش مصنوعی بازی ها که به واسطه آن کارکتر های بازی حریف شما میشوند افزایش پیدا کرده و مقابله با آنها سخت تر شده , قبلا بیشترین کلید در بازی برای بازی هایی به سبک کمبات زده میشد اما امروزه حتی برای ماشین بازی و فوتبال هم کلید های ترکیبی زیادی وجود دارد که اکشن های خاصی دارند. از همه اینها که بگذریم امروزه بازی ها آنلاین چند نفره خیلی طرفدار پیدا کرده و حریفان شما واقعی هستند و طبیعی هست که به جز مهارت تجهیزات هم میتواند بسیار موثر باشد. همه اینها سبب شده که علاوه بر کیبورد و موس حتی موارد جزئی تر مانند هدست و پد موس هم ورژن های مخصوص گیم داشته باشد.

 

ما به شما اطمینان میدهیم که استفاده از این تجهیزات نقش مهمی در کیفیت بازی شما دارد لوازم جانبی مخصوص بازی باعث میشود  و عملکرد شما در بازی بیشتر شود , هیجان بازی بالا تر رود و خستگی کمتری هم داشته باشید.در واقع این تجهیزات مانند این است که بخواهید در یک مسابقه اتومبیل رانی شرکت کنید و ماشین خود را کاملا اسپورت کرده باشید . بخشی از تجهیزات اسپرت از طریق ایجاد هیجان به شما کمک میکند و برخی دیگر با بالا بردن دقت و عملکرد و راحتی شما.  در ادامه توضیح میدهیم که هرکدام از این گجت ها چه تفاوت هایی با ورژن های عادی دارند و چطور میتوانند موثر باشند.

بخش اول تفاوت های کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی

 

کیبورد و موس دستورات را از شما دریافت و به بازی منتقل میکند پس مراقب باشید از دسته خرابه استفاده نکنید , کیبوردی که برای گیم ساخته شده است هم از نظر ظاهری هم از نظر سخت افزاری تفاوت های قابل ملاحظه ای با کیبورد های معمولی دارد این تغییرات سبب میشود که :

  • هیجان بازی بیشتر شود
  • احساس خستگی کمتر شود
  • سرعت عمل بالاتر رود
  • امکانات شخصی سازی بیشتر شود .

تفاوت های عمده کیبورد های گیمینگ با معمولی :

  1. کلید ها به عنوان اصلی ترین جز, مقاومتر و حساس تر هستند

به طور کلی کیبورد های گیمینگ در دو نوع مکانیکی و ممبران تولید میشوند,  کیبوردهای مکانیکی از سوییچ‌هایی فنری شکل کمک می‌گیرند و به همین دلیل با کمترین فشار و بدون نیاز به نیروی زیاد وظیفۀ خود را به انجام می‌رساند.این ویژگی آن‌ها باعث خواهد شد که سرعت تایپ و دریافت دستورالعمل بالاتری داشته باشند. البته سوییچ‌های مکانیکی رنگ‌های مختلفی دارند که هر کدام به میزان فشاری متفاوتی نیاز داشته و میزان صدای متفاوتی هم تولید می‌کنند. برای مثال، سوییچ‌های قرمز رنگ به میزان فشار کمی نیاز دارند و صدای کمی هم ایجاد می‌کنند؛ اما، برای عمل کردن سوییچ‌های مشکی یا کلیدهای سوپر لینیر باید آن‌ها را بیشتر فشرد و در مقابل هیچ صدایی از آن‌ها شنیده نمی‌شود.

در پشت کلیدهای کیبورد ممبران ، سوییچ‌های سیلیکونی به شکل حباب قرار دارند که با هر بار فشردن دکمه، به برد اصلی صفحه کلید فشار وارد کرده و به این ترتیب فرمان تایپ حرف یا عدد را به سمت سیستم ارسال می‌کنند. این تکنولوژی کیبورد های معمولی است اما به جهت اینکه کیبورد مکانیکی قیمت تمام شده بسیار بالاتری دارد کیبورد های مخصوص گیمی تولید شده اند که با افزایش کیفیت قطعات و صفحه سلیکونی حس کیبورد مکانیکی را برای کاربر ایجاد میکنند این نوع کیبورد ها عمر بالاتری نسبت به کیبورد های معمولی دارند.

  1. صفحه کلید ارگونومی طراحی شده است :

برخلاف تایپ در بازی امکان نگاه کردن به کیبورد وجود ندارد چرا که نگاه شما باید به صفحه کامپیوتر باشد و یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید این است که دکمه ای را اشتباه بزنید یا اینکه انگشت خود را بین دو کلید بگذارید.در طراحی کیبورد های گیمینگ کلید ها از هم فاصله مناسبی دارند و این خطا خیلی کمتر ایجاد میشود. البته به جز این مورد کیبورد های گیمینگ به نحوی طراحی شده اند که در بازی های طولانی شما کمتر احساس خستگی کنید. و کمتر به عضلات شما آسیب برسد.

۳- تعداد کلید ها بیشتر شده , قابلیت برنامه ریزی دارند و چند کاره هستند.

در بسیاری از بازی‌ها بازیکن نیاز دارد که در موارد متعددی برای انجام یک عمل، چندین دکمه را پشت سر هم فشار دهد که مسلما چند ثانیه‌ای از او وقت می‌گیرد؛ اما، اگر این دستورات را برای یک دکمۀ خاص تعریف و برنامه‌ریزی کند، قادر خواهد شد که در کمتر از یک ثانیه و تنها با فشردن یک دکمه عملیات خود را انجام دهد و این موضوع در افزایش سرعت و عکس‌العمل گیمر تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. ” من رو یاد mortal kombat finishers  انداخت ”

در کیبورد های گیمینگ معمولا یک دکمه FN وجود دارد که کاربردی شبیه همان FN در کیبورد نوت بوک را دارد , در واقع یک سری از کلید ها ۲ کار انجام میدهد یکی حالت عادی و یکی با زدن همزمان آن کلید با  کلید FN . دلیل استفاده از FN هم این است که تعداد کلید ها کاهش یابد و کار راحت تر شود.

دکمه مهم و کاربردی window lock  هم در برخی از کیبورد های گیمینگ  وجود دارد که لازم است به آن توجه خاص داشته باشید . حتما میدانید که دکمه window  در کیبورد که به علامت پنجره مشخص شده سبب میشود که منو استارت ویندوز باز شود و هر پنجره اکتیوی  که دارید برای لحظه ای از حالت اکتیو خارج شود یعنی اگر در بازی باشید و این کلید را بزنید خواهید دید که  بازی غیر فعال میشود . از نظر استاندارد جاگذاری کیبورد این دکمه در پایین ترین ردیف قرار دارد و احتمال زدن اشتباه آن بالاست , window lock با غیر فعال کردن آن کلید این باگ را از بین میبرد و بعد از بازی میتوانید مجدد آن را فعال کنید.

۴- تعداد بیشتری کلید همزمان را فشار دهید ( قابلیت آنتی گوستینگ )  :

یکی از ایرادات کیبورد های معمولی   مشکل Ghosting  است . Ghosting یا شبح در کیبوردها معمولا زمانی رخ می‌دهد که کاربر چندین دکمه را به صورت همزمان فشار می‌دهد اما دستورات مورد نظر اجرا نمی‌شوند. این اتفاق به صورت خاص برای گیمرها و معمولا در زمان استفاده از کلید‌های W – A – S – D رخ می‌دهد در کیبورد های گیمینگ از این مشکل جلوگیری میکند و گیمر به راحتی میتواند تعداد زیادی از کلید ها را فشار دهد و همه دستورات به ترتیب عمل کند.

  1. بکلایت یا نور پس زمینه :

این ویژگی ۲ کاربرد دارد یکی اینکه گیمر بتواند در نور کم هم به بازی ادامه دهد و دیگری هم اینکه باعث زیبایی و افزایش هیجان بازی خواهد شد. این نور زیبا که به صورت RGB  است در برخی از کیبوردها قابلیت شخصی سازی نیز دارد و میتوان افکت های خاص و هیجان انگیز به سیستم داد.

 

نتیجه گیری :

همینطور که متوجه شدید کیبورد های گیمینگ از ۲ جهت به کیفیت بازی شما کمک میکنند یکی اینکه به نوعی برتری تسلیحاتی برای شما ایجاد میکند یعنی همان خستگی کمتر و سرعت عمل بالا تر , جلو گیری از خطا های ناخواسته و … و دیگر اینکه با نور پردازی خاصی که دارد هیجان بازی را برای شما بیشتر میکند. اما آیا این کیبوردها فقط برای گیم مناسب است . در پاسخ به این سوال باید بگویم خیر چرا که اگر با کامپیوتر زیاد تایپ میکنید خصوصا برنامه نویسی میکنید هم کیبورد گیمینگ میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.فقط کیبورد های مکانیکی را برای این سبک کار توصیه نمیکنیم چون سر و صدای تایپ با آن بسیار زیاد تر از نوع ممبران است.

بخش بعدی , تفاوت موس های گیمینگ با معمولی در چیست :

 

 

 

از آنجا که موس در کامپیوتر تقریبا کاربردی ترین ابزار ورودی است برای مصارف گوناگون شخصی سازی شده است معمولی ترین موس ها دارای ۳ کلید و یک اسکرول و از نوع سیم دار هستند در کنار آن موس های بدون سیم هم وجود دارد که باز خود انواع مختلفی دارد. برای کارهای گرافیکی هم موس های خاصی طراحی شده که تعداد کلید بیشتری دارد و بعضی مدل ها شکل های متفاوتی دارند اما سوال اینجاست که آیا این شخصی سازی ها ارزش تفاوت قیمت را دارد ؟ قطعا اگر به دنبال موس گیمینگ باشید در برخی از مدل ها در ظاهر تفاوت آنچنان خاصی با موس معمولی نمیبینم , واقعا چه نوع موسی برای ما مناسب است ؟

تفاوت های عمده موس های گیمینگ :

  1. دقت عملکرد بالاتر – سریعتر و بهتر هدف بگیر و حریف رو بترکون

برای توضیح مختصر دقت عملکرد نگاهی به نحوه کار موس می اندازیم , موس ها چه از نوع لیزری چه از نوع نوری با پردازش بازتاب نور روی صفحه میتواند جهت حرکت موس توسط شما را تشخیص دهند , هرچه سنسور های بکار رفته در ساخت موس بهتر باشد این تشخیص بهتر انجام میشود به نوعی حرکت طبیعی تر و واقعی تر میشود البته در کارهای عادی مثلا برای بستن پنجره ویندوز دقت و سرعت موس قابل لمس نیست اما تصور کنید بخواهید پنجره ای را ببندید که مدام تکان میخورد.

  1. تنظیم DPI – دقت موس رو با یک کلید تنظیم کن

این آپشن در برخی از مدل های موس های مخصوص بازی وجود دارد بدین معنا که با زدن دکمه dpi میتوانید دقت موس خودتون رو تنظیم کنید . در عمل تغییر DPI  باعث تغییر واکنش نشانه گر موس از نظر سرعت و دقت با حرکت خود موس میشود.

  1. طراحی بهتر – همه چیز تو مشتته

یقینا  از این موضوع آگاه هستید که هرچه موس شما اصطلاحا خوشدست تر باشد کار با آن  هم راحت تر است , عمده ترین تفاوت موس های مخصوص بازی نوع طراحی آن است , این موس ها به صورت ارگونومی طراحی شده که هم حرکت موس را ساده تر میکند هم فشار کلید ها ساده تر است و هم در کار طولانی خستگی کمتری دارد.

طراحی موس شامل وزن هم میشود حتی برخی از موس های گیم قابلیت تنظیم وزن را داراست البته معمولا تا این حد شخصی سازی برای بازی های مولتی پلی شبکه ای کاربرد دارد که حتی صدم ثانیه سرعت و دقت کمتر ممکن است سبب هد شات شدنتان شود.

  1. کلید های بیشتر و کلید های قابل برنامه ریزی – سلاحتو تو یه چشم به هم زدن عوض کن

این آپشن هم در خیلی از بازی های سبک شوتر کاربردی است , البته همه موس های مخصوص بازی این ویژگی را ندارند. چون در بازی شما هم با دست چپ و هم دست راست به صورت همزمان کار میکنید بهتر است که  اگر راست دست هستید از دست چپ بیشتر برای کنترل های حرکتی و از دست راست برای اکشن ها استفاده کنید ولی برای اینکار ۳ کلید موس پاسخگو نیست پس نیاز به کلید بیشتر دارید. حتی بعضی موس ها کلید های خاص برای بازی های خاص دارد و یا قابل برنامه ریزی هستند مثلا اگر در کوله پشتی خود ۵ تا اسلحه دارید در حالت اگر بخواهید با موس اسلحه ها را عوض کنید باید از اسکرول استفاده کنید که خوب زمان بر است و حتی احتمال خطا هم وجود دارد اما موسی که ۵ کلید بیشتر دارد به راحتی میتوانید تنظیم کنید که با زدن هر کدام از کلید ها کدام اسلحه یا ابزار را مورد استفاده قرار دهید. لازم است این را هم بگوییم که گیم مورد نظر شما هم باید این موضوع را ساپورت کند ولی نگران نباشید اکثر بازی ها این قابلیت را دارند.

  1. سرعت انتقال بالاتر : لگ رو فراموش کن

اگر دقت کرده باشید اکثر موس های مخصوص بازی از نوع سیم دار است چرا که موس های بی سیم دیلی دارد و همینطور که اشاره شد در بازی حتی صدم ثانیه هم میتواند باعث باخت شما شود . موس های مخصوص بازی با سخت افزار و کابل ها و پورت های بهتر باعث میشوند سرعت انتقال دیتا بین موس و رایانه شما بالاتر رفته و لگ و تایم اوت بسیار ناچیز باشد. صحبت از کابل شد بد نیست که اشاره کنیم که کیفیت کابل های ارتباطی در موس های مخصوص گیم علاوه بر این مورد مقاومت بیشتری هم در مقابل پاره شدن دارد.

  1. قسمت جذاب ماجرا , نور پردازی

به جز بحث طراحی نکاتی که در بالا گفته شد برای کاربران حرفه ای قابل لمس است اما آنچه برای همه گیمر ها و یا حتی کابران معمولی جذاب خواهد بود نور پردازی خاص موس است. ماوس‌های گیمینگ معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که هنگام بازی کردن تجربه‌ای بهتر را برای گیمر رقم بزنند. این موس‌ها اغلب با رنگ‌ها RGB روشن شده، شکل خاصی دارند و حتی در برخی از موس ها رنگ بک لایت موس قابل شخصی سازی است.

  1. دوام بیشتر :

شاید در خرید خیلی از لوازم با واژه خانگی و صنعتی روبرو شده باشید , مثلا یک دستگاه اسپروساز خانگی میتواند در روز ۵۰ فنجان قهوه تولید کند اما دستگاه صنعتی میتواند ۳۰۰ یا ۴۰۰ فنجان تولید کند دستگاه های صنعتی لزوما کارایی بالاتری ندارند اما دوام بیشتری دارند . یکی از تفاوت های دیگر موس های مخصوص بازی مانند دیگر تجهیزات گیمینگ دوام بالاتر است زیرا تولید کننده میداند که یک گیمر ممکن است بیش از ۷ ساعت در روز بازی کند و در حین بازی هم ممکن است فشار بیشتری به کلید ها یا خود موس بیاورد. ” حتی ممکنه اعصابش خورد بشه و با مشت روی موس بکوبه که در این صورت احتمال خراب شدن هست ولی مطمعنا از موس معمولی مقاوم تره ”

جمع بندی این بخش :

موس هم مانند کیبورد یکی از سلاح های شما حساب میشود و قطعا تاثیر زیادی در بازی برای شما خواهد داشت  . اما در پاسخ به اینکه آیا موس گیمینگ برای کارهای روزمره هم کاربردی هست یا خیر باید بگویم با توجه به قیمت موس های گیمینگ شاید بهتر باشد برای کاربری معمولی بجای هزینه موس گیم از موس های بی سیم استفاده کنید.

 

بخش بعدی  هدست گیمینگ : – احساس واقعی بودن بازی و حضور خود در فضای بازی تجربه کنید.

 

مجدد  باید برویم سراغ خود گیم , یکی از مشخصه هایی که در بازی های نسل جدید رعایت شده افکت های صوتی بازی است چون برای غرق شدن گیمر در بازی صدا ها و افکت ها و موزیک باید به گونه ای باشد که بازیکن حس کند خودش جای کارکتر در بازی است , استفاده از اسپیکر و بلند گو های معمولی یا پیشرفته شاید بتواند صدای خوبی برای شما ایجاد کند اما هیچ وقت نمیتواند جای یک هدست خوب را بگیرد. در بازی های جدید معمولا صدا ها به صورت ۳۶۰ درجه تولید میشود یعنی علاوه بر دقت میزان بلندی یا کوتاهی صدا مکان صدا هم مشخص است یعنی مثلا شما میتوانید متوجه شوید یک نفر به آهستگی از سمت چپ به شما نزدیک میشود. اگر تجهیزات خوبی برای دریافت و تفکیک این صدا ها داشته باشید عکس العملتان نیز بسیار سریعتر خواهد بود.

همچنین در مورد برخی از بازی های مولتی پلی آنلاین گروهی نیاز است که با هم تیمی های خود ارتباط داشته باشید پس وجود یک میکروفون هم برای شما لازم است.

اما تفاوت عمده هدست های گیمینگ با معمولی در چیست , مثلا ممکن است شما یک هندزفری اپل داشته باشید , برای بازی کدام بهتر است؟

تکرار موارد کلی کی برد و موس برای هدست هم صدق میکند , هدست های مخصوص بازی اولا با ظاهر متفاوتی که دارند سبب میشوند احساس بهتری در بازی داشته باشید و در کنار آن به نحوه طراحی و ساخته میشوند که در استفاده طولانی مدت کمتر احساس خستگی داشته باشید , کیفیت و امپدانس بلندگو های استفاده شده در آنها بالاست و میتواند انواع صدا هایی که از بازی تولید میشود را با هر طول موجی به گوش شما برساند.

برای اینکه صدای بازی جذابتر باشد لازم است که به نوعی صدای محیط حذف یا خیلی کم شود برای همین است که هدست های مخصوص بازی به شکل خلبانی طراحی میشوند که کل گوش را پوشش دهد و از طرفی ابرهای استفاده شده در آن راحت تر از هدست های خلبانی عادی است و کمتر عرق میکند. نور معروف و جذاب RGB در این هدست ها هم به چشم میخورد و در برخی از هدست ها قابل برنامه ریزی است . کابل های استفاده شده در هدست هم از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و معمولا بلند تر است چرا که جلو حرکت گیمر را نگیرد و اصطلاحا تو دست و پا نباشد.

فکر میکنم جواب سوال پیش را داده باشیم , حتی اگر هندزفری های با کیفتی مثل اپل را داشته باشید باز هم تجربه کار با یک هدست مخصوص بازی در بازی بهتر است.

 

بخش بعدی موس پد مخصوص بازی :

هرچقدر موس با کیفیتی داشته باشید باز هم برای کار آن نیاز به یک موس پد دارید , کیفیت موس پد روی ۲ عامل تاثیر گذار است یکی کارکرد صحیح موس و یکی طول عمر موس.اگر متریال استفاده شده در پد موس از جنسی باشد که موس به راحتی روی آن حرکت کند و بازتاب نور موس به خوبی انجام گیرید میتوان گفت شما یک موس پد خود دارید اگر موس پد شما خوب باشد وقتی موس ثابت است به هیچ وجه نباید نشانگر آن روی صفحه نمایش لرزش داشته باشد .

موس پد های معمولی ابعداد کوچکی دارند چرا که برای حرکت نشانه گر موس بر روی کل صفحه نمایش یک صفحه  با ابعاد A5  کافی است اما در مورد گیم داستان کمی متفاوت است , در حین بازی بخاطر هیجان ایجاد شده معمولا موس تکان زیاد میخورد و حتی ممکن است کاربر جای موس را مدام تغییر دهد و از آنجا که وسط بازی هست نیاز به فضای بیشتری دارد .

پد موس های مخصوص گیم معمولا در ابعداد بزرگتری تولید میشوند که این مشکل را حل کنند همچنین طرح های روی آنها نیز میتواند زیبایی بیشتری به میز شما بدهد . دور برخی از پد موس های مخصوص بازی نور RGB دارد و این موضوع سبب میشود گیمر بتواند یک میز کار شیک و جذاب برای خود ایجاد کند.

بخش بعدی – صندلی مخصوص بازی :

صندلی های مخصوص بازی معمولا شبیه صندلی های خودرو هستند یعنی راحتترین صندلی برای کارهایی که کاربر به صورت نشسته انجام میدهد اما تفاوت اصلی آن انعطاف زیاد صندلی به اطراف است که باعث میشود گیمر راحتی زیادی در حین بازی داشته و هیجانات خود را از طریق جابجا شدن تخلیه کند بدون آنکه به روند بازی آسیب برسد . همچنین مانند صندلی های اسپرت خودرو حتی اگر ساعت ها پشت آن بنشینید احساس خستگی نخواهید کرد.

 

سخن پایانی :

تجهیزات گیم هرچه کاملتر باشد میتواند روی کیفیت بازی تاثیر گذار باشد. به علاوه آنکه امکانات ظاهری آن سبب میشود میز کار جذابی پیدا کنید و لذت بیشتری از بازی ها ببرید , فقط باید در انتخاب تجهیزات دقت کنید , این موضوع را مد نظر داشته باشید که برخلاف پردازشگر و کارت گرافیک و هارد و رم که در حقیقت کار پردازش بازی را انجام میدهند برای تجهیزات دیگر لازم نیست هزینه های بالایی را انجام دهید فقط حتما به گارانتی و برند محصول توجه کنید چون به دلیل جذابیت این دسته کالاهای فیک و فاقد کیفیت در بازار زیاد است پیشنهاد ما به شما برند کینگ استار است که علاوه بر کیفیت و قیمت مناسب از گارانتی معتبر متین هم برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *